Tandheelkunde

Kouter header

Belang van een goede mondhygiëne

Een stralende glimlach en blinkend witte tanden behoren tot ons schoonheidsideaal.

Maar een stralende glimlach is niet enkel belangrijk voor de esthetiek, de stand van de tanden kan ook heel wat andere klachten teweeg brengen.

Een diepe beet kan bvb leiden tot tandvleesproblemen en/of slijtage aan de onderste tanden. Het kan pijnlijke kaak- en kauwspieren veroorzaken.

Ruimte en openingen tussen de tanden kunnen leiden tot problemen met het tandvlees (door onvoldoende bescherming van de tanden), parodontale holtes en een verhoogd risico op parodontitis.

Een onderbeet kan de normale functie van de voorste tanden of kiezen verhinderen, hierdoor kan tandslijtage ontstaan. Dit kan ook zorgen voor kaakklachten.

Een open beet kan slecht of pijnlijk kauwen of zelfs spraakproblemen veroorzaken. Een open beet kan ook ernstige problemen veroorzaken, zoals de temporomandibulaire disfunctie.

Bij kruisbeet raken een of meer boventanden de binnenkant van de onderste tanden tijdens het bijten. Dit kan slijtage van de tanden, tandweefselontsteking en botverlies rond de tanden veroorzaken.

Het probleem bij tanden die te dicht op elkaar staan kan leiden tot ernstig misvormde tanden. Door het gebrek aan ruimte kan tandplak zich ophopen, ontstaat tandbederf en is er een verhoogde kans op ontstekingen aan je tandvlees.

We geven het advies om met kinderen rond de leeftijd van 7 jaar al langs te komen.

Tandarts Laura Zenon geeft u op een eerste consultatie een overzicht van de verschillende mogelijkheden om u een stralende glimlach te bezorgen!

DSC 0089
DSC 9970